Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Activiteiten die in kringverband plaatsvinden leveren waardevolle bijdragen aan basisontwikkeling: voorlezen en vertellen bijvoorbeeld, werken met prentenboeken en kinderpoëzie. De werkelijke ontwikkelingswaarde van kringactiviteiten hangt echter nauw samen met de groepsgrootte. Gesprekken met kinderen zijn bijvoorbeeld alleen zinvol als ze in klein groepsverband plaatsvinden. Maar de groepskring daarentegen, waarin het juist om het groepsgebeuren gaat, is voor alle kinderen bestemd. Welke activiteiten in kringverband belangrijk zijn en hoe leerkrachten daarmee om kunnen gaan, wordt in dit boek beschreven. Presenterende activiteiten: - verhalen vertellen en voorlezen - prentenboeken - kinderpoëzie - activiteiten met verhalen, boeken en poëzie - poppenspel en poppenkast De groepskring: - hier zijn we - deze dag en deze week - wat gaan we doen - wat hebben we gedaan - wat zijn de groepsregels - feestvieren - even pauze - kleine spelletjes
kringgesprekken --- didactiek --- didactische werkvormen --- kleuteronderwijs --- 471.4 --- didactiek kleuteronderwijs --- kringactiviteiten --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Handboek/cursus --- 471.4 ) Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- kleuterschool: kringactiviteiten --- Kindergarten --- Didactics of Kindergarten --- Primary education --- Kleuteronderwijs --- Didactiek. --- Didactic strategies --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- groepsdynamica --- projectonderwijs
Choose an application
04
vertellen --- voorleesverhalen --- verhalen --- didactiek --- Nederlands --- 456.1 --- 433.75 --- Papier --- Sneeuw --- Sprookje --- Sprookjes --- Verhaal --- Verhalen --- Vertellen --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde --- Activiteiten met het jeugdboek --- Kringactiviteiten --- Kringactiviteit
Choose an application
Beginnende geletterdheid begint bij voorlezen en visuele en auditieve spelletjes. Het boek bevat hiervoor talrijke leuke suggesties. Maar kleuters zijn ook best in voor letterspelletjes en leren ook de letter van hun eigen naam. Kortom een schat aan ideeën die te gebruiken zijn bij eigen thema's en projecten. Naast het boek zijn bovendien ook heel veel speelse aansluitende werkbladen verkrijgbaar.
Aanvankelijk lezen. --- talenonderwijs --- mondelinge expressie --- Dutch language --- voorbereidend lezen --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of Dutch --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Ontluikend schrijven --- Ontluikend lezen --- Aanvankelijk lezen --- Aanvankelijk schrijven --- Ontluikende geletterdheid --- Hoekenwerk --- Kringactiviteiten --- Kringactiviteit --- Natuur
Choose an application
Dit boek is de langverwachte herwerking van "Ervaringsgericht werken met 6- tot 12-jarigen in het basisonderwijs". Het bevat de kernelementen van een procesgerichte aanpak. In deze zowel qua vorm als qua inhoud gereviseerde editie hebben de auteurs de aanpakfactoren van 5 naar 7 uitgebreid.Leerkrachtstijl wordt daarbij als overkoepelende factor beschouwd, zodat leerkrachten een omgeving kunnen scheppen waar kinderen op hun gaven en talenten worden aangesproken en zich als unieke persoon kunnen ontplooien. Zo wordt voor elk kind binnen kwaliteitsvol onderwijs de juiste output gedefinieerd en wordt het fundament gelegd voor een succesvolle toekomst.
basisonderwijs --- Primary education --- onderwijsmethoden --- ervaringsleren --- School management --- didactiek --- onderwijskwaliteit --- Ervaringsleren ; basisonderwijs --- 474.21 --- didactische werkvormen --- ervaringsgericht onderwijs --- procesgericht onderwijs --- Betrokkenheid --- Competenties --- Contractwerk --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Hoekenwerk --- Onderwijsstijlen --- Projectonderwijs --- Procesgericht werken --- 473 --- Basisonderwijs --- Ervaringsgericht basisonderwijs --- Klasinrichting --- Klasklimaat --- Kringactiviteiten --- Leeromgeving --- Schoolklimaat --- Welbevinden --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 474.4 --- betrokkenheid --- contractwerk --- ervaringsgericht lager onderwijs --- hoekenwerk --- klasinrichting --- klasklimaat --- leeromgeving --- onderwijsstijlen --- kringactiviteiten --- welbevinden --- Didactische werkvormen --- Didactiek : basisonderwijs --- ervaringsgericht werken --- didactiek basisonderwijs - didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Didactische principes --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- (zie ook: Kwaliteitszorg) --- Lager onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Procesgericht onderwijs --- Krachtige leeromgeving --- Ervaringsgericht werken --- Onderwijsstijl
Choose an application
Deze publikatie helpt leerkrachten in de onderbouw de eigen plannings- en organisatievaardigheden te verbeteren. Door een goede klasseorganisatie ontstaat ruimte om de kinderen te stimuleren bij het spelen en werken. Bovendien heeft de leerkracht dan tijd voor zorgverbredingsactiviteiten. Van oudsher kenmerkt het kleuteronderwijs zich door variatie en differentiatie. De leerkracht speelt zoveel mogelijk in op de interessen en behoeften van kinderen. Zij voorziet in een royaal aanbod van werkvorm... Deze publikatie helpt leerkrachten in de onderbouw de eigen plannings- en organisatievaardigheden te verbeteren. Door een goede klasseorganisatie ontstaat ruimte om de kinderen te stimuleren bij het spelen en werken. Bovendien heeft de leerkracht dan tijd voor zorgverbredingsactiviteiten. Van oudsher kenmerkt het kleuteronderwijs zich door variatie en differentiatie. De leerkracht speelt zoveel mogelijk in op de interessen en behoeften van kinderen. Zij voorziet in een royaal aanbod van werkvormen, dat kinderen mogelijkheden biedt om op verschillende manieren eigen initiatieven te ontplooien. Variatie en differentiatie vragen echter om een flexibele organisatie. Door Weer Samen Naar School zullen meer kinderen met leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs blijven. De leerkracht zal nog meer moeten differentiëren, organiseren en plannen.Bron: https://www.goodreads.com/book/show/31446090-klassenmanagement-in-de-onderbouw
klassenmanagement --- Didactic strategies --- kleuterdidactiek --- klasmanagement --- kleuteronderwijs --- klasinrichting --- organisatie --- 471.2 --- kleuterschool: didactiek --- kleuteronderwijs - politiek, wetgeving en organisatie --- Klassenmanagement --- Kleuteronderwijs --- 471.4 --- Hoekenwerk --- Klasinrichting --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Pedagogisch klimaat --- Regels --- Zelfstandig werk --- Didactiek; algemeen --- 071329.jpg --- Klassenmanagement: kleuteronderwijs --- Didactiek --- Schoolinrichting --- Pedagogie --- Dagindeling --- Kringactiviteiten --- Zelfstandig werken --- Spelend leren --- Kringactiviteit --- Afspraak --- Zelfstandig werk (onderwijs)
Choose an application
Het boek biedt een uitgebreid kader waarbij ingangen worden aangeboden om het welbevinden en de betrokkenheid te vergroten. Voor het vinden van die ingang wordt een kader aangereikt dat met concrete voorbeelden is ingevuld : de vijf factoren die betrokkenheid bepalen. Dat zijn: werken aan sfeer en relatie, aanpassing van niveau van de leerling, werkelijkheidsnabijheid, activiteit, leerlingeninitiatief.
Historische en vergelijkende pedagogiek. --- early childhood education --- didactiek --- kleuterdidactiek --- kleuteronderwijs --- Didactic strategies --- emancipatorisch onderwijs --- Primary education --- ervaringsleren --- Didactics of primary education --- #gsdbP --- #KVHB:Ervaringsgericht leren --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- ervaringsgericht onderwijs --- basisonderwijs --- onderwijsstrategieën --- 474.2 --- lagere school --- Lagere school: didactiek --- didactiek basisonderwijs - onderwijsstrategieën --- Leerkrachten normaalscholen --- ervaringsgericht werken --- basisscholen --- 473 --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Betrokkenheid --- Contractwerk --- Ervaringsgericht basisonderwijs --- Hoekenwerk --- Klasinrichting --- Kringactiviteiten --- 474.21 --- Didactische werkvormen --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- Ervaringsgericht werken --- Lager onderwijs --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Academic collection --- Ervaringsgericht onderwijs --- Kleuteronderwijs
Choose an application
Het verloop van een voormiddag bij 4-jarigen in de klas bij L. Carmen. Men vormt zich een beeld van de verschillen met de gangbare praktijk, van de klemtonen die gelegd worden, van de inbreng, van de leidster en van de sfeer die men in EGKO nastreeft. 1) Ervaringsgericht Onderwijs : de theorie achter de praktijk 2) Het dagverloop en het organisatiepatroon 3) Beschrijving van de videofragmenten 4) Duiding van de videofragmenten vanuit drie invalshoeken 5) Suggesties voor het werken met de video. Deze video illustreert het verloop van een voormiddag in een EGKO-klas bij 4-jarigen.
#PBIB:+110.40 --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2003 --- 471.4 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- 4-jarigen --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Hoekenwerk --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kringactiviteiten --- Onthaal --- Vrije activiteiten --- 432 --- 471.49 ) Kleuteronderwijs - overige onderwerpen --- 474.9 --- ervaringsgericht k.o --- ervaringsgericht kleuteronderwijs --- kleuters : ervaringsgericht werken (ler) --- opvoedkunde (ler) --- Ervaringsgericht onderwijs: kleuters --- kleuterschool: didactiek --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Kleuteronderwijs --- Didactiek. --- Onderwijsmethoden --- 3-jarigen --- Handelingsplannen --- Onderwijsmethode --- Ervaringsgericht onderwijs --- 3-jarige --- Handelingsplan --- Lager onderwijs --- Ervaringsleren. --- Handelingsgericht werken
Choose an application
taalvaardigheid --- Nederlands --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of Dutch --- Taal ; kleuteronderwijs --- 371.67 --- 373.3 --- taalontwikkeling --- Dagindeling --- Kringactiviteiten --- Kringgesprek --- Ontluikende geletterdheid --- Taalontwikkeling --- Taalvaardigheid --- leergesprekken --- 471.41 --- Kringgesprekken --- Taal --- Taalontwikkeling ; 4- tot 7-jarigen --- 472.1 --- Taalverwerving ; kleuters --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Taal en verbale expressie --- Schoolbooks - Didactic material --- Didactiek van het Nederlands --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- Kleuteronderwijs --- Taalonderwijs --- Taalverwerving --- Kringen --- voorbereidend lezen --- voorbereidend schrijven --- Kringactiviteit --- Kring --- Interactief onderwijs --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Therapie
Choose an application
In dit boek worden de problemen die leerkrachten ervaren bij het begeleiden van kringgesprekken (zeker in meertalige groepen) op een rijtje gezet. Er worden ook suggesties geboden om ze te overwinnen. De lessuggesties zijn gericht op de groepen vier en vijf en geven expliciete aandacht aan meertaligheid. De lessen beginnen altijd met de introductie van een of meer voorwerpen, wat als uitgangspunt voor een kringgesprek goed blijkt te werken (lage taaldrempel, concrete ervaringen, uitnodiging tot handeling, begripsbevordering voor minder taalvaardige kinderen) . De gebruikte werkvormen zijn afkomstig uit de kunstzinnige disciplines taalvorming en dramatische vorming.
dramatische expressie --- kringgesprekken --- Drama --- meertaligheid --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of languages --- taalverwerving --- Didactics of primary education --- Klassengesprekken --- Dramatische expressie ; basisonderwijs ; didactiek --- 474.21 --- 474.6 --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- Associëren --- Bloemen --- Didactiek --- Intercultureel onderwijs --- Keukens --- Kringactiviteiten --- Kringgesprekken --- Lager onderwijs --- Marokko --- Muziekinstrumenten --- Schrijven --- Speelgoed --- Taalonderwijs --- Telefoneren --- Vertellen --- Winkelen (Boodschappen doen) --- Kringspelen --- Meertaligheid --- Didactische werkvormen --- (zie ook: Mondiale vorming) --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- 499.4 --- communicatie --- drama --- gesprekstechnieken --- kringgesprek --- secundair onderwijs --- sociale vaardigheden --- taalvorming --- vreemde talen onderwijs --- vreemdelingen --- Mondelinge communicatie --- Dramatische vorming --- Klassengesprek
Choose an application
Basisonderwijs --- Ervaringsleren. --- Didactiek. --- basisonderwijs --- Didactic strategies --- ervaringsleren --- Primary education --- onderwijskwaliteit --- Ervaringsleren ; basisonderwijs --- #PBIB:+110.51 --- 474.2 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- onderwijsstrategieën --- 474 --- Betrokkenheid --- Competenties --- Contractwerk --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Hoekenwerk --- Onderwijsstijlen --- Projectonderwijs --- 473 --- Ervaringsgericht basisonderwijs --- Klasinrichting --- Klasklimaat --- Kringactiviteiten --- Leeromgeving --- Schoolklimaat --- Welbevinden --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 474.9 Overige onderwerpen --- ateliers --- contractwerk --- ervaringsgericht lager onderwijs --- hoekenwerk --- leerkrachtstijlen --- projectwerk --- Contractwerk ; basisonderwijs --- Didactiek ; basisonderwijs --- Hoekenwerk ; basisonderwijs --- 474.21 --- Didactische werkvormen --- Ervaringsgericht onderwijs --- Lagere school: didactiek --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Algemeen --- didactiek basisonderwijs - onderwijsstrategieën --- Didactiek basisonderwijs; algemeen --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- (zie ook: Kwaliteitszorg) --- Lager onderwijs --- Provincie West-Vlaanderen --- 371.3 --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Kleuteronderwijs
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|